Als je van plan bent om je bedrijf te verkopen, is het van groot belang om de waarde van je bedrijf te begrijpen. De waarde van je bedrijf is namelijk bepalend voor de prijs die je kunt vragen wanneer je jouw bedrijf gaat verkopen. Je vraagt je misschien af; “Hoe kun je je bedrijf verkopen”? Dit kan namelijk een complex proces zijn, omdat de waarde van een bedrijf afhankelijk is van veel verschillende factoren. In dit artikel bespreken we hoe je de waarde van je bedrijf kunt bepalen wanneer je deze gaat verkopen. We zullen verschillende methoden bespreken die je kunt gebruiken om de waarde van je bedrijf te bepalen, en we zullen tips geven voor hoe je de waarde van je bedrijf kunt verhogen. Door deze informatie te begrijpen, kun je de waarde van je bedrijf maximaal benutten wanneer je besluit om het te verkopen.
Je bedrijf verkopen met de inkomsten methode
Een techniek om de waarde van je bedrijf te bepalen wanneer je deze wilt verkopen is de inkomstenmethode. Hierbij wordt de waarde van je bedrijf bepaald aan de hand van de toekomstige inkomsten van het bedrijf. Dit kan gedaan worden door een verwachte winst- en verliesrekening te maken voor een aantal jaren vooruit. Hierbij kan worden gekeken naar de verwachte groei van de inkomsten en kosten van het bedrijf. De waarde van het bedrijf kan vervolgens worden berekend door deze inkomsten te discounten naar het huidige moment (Discounted Cash Flow (DCF) methode). Dit geeft een schatting van de waarde van het bedrijf op basis van de toekomstige verwachte inkomsten. Deze methode kan een goede indicatie geven van de waarde van het bedrijf, maar het is wel belangrijk om rekening te houden met de onzekerheid van toekomstige inkomsten.
Verkoopwaarde-methode
Een andere techniek om de waarde van je bedrijf te bepalen wanneer je deze wilt verkopen is de verkoopwaarde-methode. Hierbij wordt de waarde van je bedrijf bepaald aan de hand van de verkoopwaarde van vergelijkbare bedrijven die recentelijk verkocht zijn. Dit kan gedaan worden door onderzoek te doen naar vergelijkbare bedrijven in dezelfde branche en regio die recentelijk verkocht zijn en hun verkoopwaarde te vergelijken met die van jouw bedrijf. Hierbij kan bijvoorbeeld gekeken worden naar de omzet, winstgevendheid, grootte en andere relevante factoren. Dit kan een goede indicatie geven van de waarde van je bedrijf, maar het is wel belangrijk om rekening te houden met de specifieke kenmerken van je eigen bedrijf en eventuele verschillen tussen jouw bedrijf en de vergelijkbare bedrijven. Deze methodes zijn redelijk gecompliceerd, het wordt daarom ook vaak aangeraden om een adviseur zoals Aeternus in te schakelen.